Nationale Nederlanden is de snelste stijger in de top 50 van meest waardevolle Nederlandse merken. De bank en verzekeraar ziet zijn merkwaarde met 49% toenemen. In de top 50 komen in totaal zeven financiële bedrijven voor, waarvan ING de hoogst genoteerde is.
Jaarlijks presenteert merkenbureau Brand Finance een overzicht van de meest waardevolle merken. Sinds 2011 is er ook een apart overzicht voor specifiek Nederlandse merken. De waarde van een merk concretiseren is echter zo eenvoudig nog niet. Brand Finance koppelt daarvoor de kracht van een merk aan de omzet van het bedrijf. De kracht van een merk bepaalt het bureau via een verzameling aan factoren. Daarbij valt onder meer te denken aan bekendheid onder consumenten, tevredenheid onder het personeel en de algemene reputatie van een bedrijf. Ook emotionele verbintenis en duurzaamheid spelen hierbij een rol.
Shell is een constante factor in het jaarlijkse onderzoek van Brand Finance. Het Brits-Nederlandse olie- en gasbedrijf prijkt evenals vorig en het jaar daarvoor op de hoogste positie, met een merkwaarde van €33,5 miljard. ING volgt met een merkwaarde €8,3 miljard op respectabele afstand, maar bezet wel de derde plaats in deze ranglijst. De oranje bank ziet haar merkwaarde stijgen met 8,3%. Volgens Brand Finance mede het gevolg van de vorig jaar ingezette Think Forward-strategie. Daarmee is het de hoogst genoteerde financiële partij. Nieuwe digitale ontwikkelingen en tools dragen volgens de onderzoekers sterk bij aan de toegenomen waardering van ING.
Rabobank verliest een plekje aan bierproducent Heineken. De bank zakt van plaats #5 naar plaats #6 en komt uit op een merkwaarde van €4,9 miljard. Sprekender is dat de bank 9% van zijn merkwaarde verliest. ABN AMRO daarentegen ziet juist een stijging van haar merkwaarde met maar liefst 13%. De merkwaarde van ABN AMRO komt daarmee uit op ongeveer €3,2 miljard.
Nationale Nederlanden grootste stijger
Nationale Nederlanden ziet haar merkwaarde met maar liefst 49% en is daarmee de grootste stijger van de vijftig meest waardevolle merken en eindigt op plaats #16. De merkwaarde van NN komt uit op €1,5 miljard. Volgens Brand Finance komt dit voornamelijk door de nu volledige onafhankelijkheid van ING. Dat stelt de bank en verzekeraar in staat om een eigen groei- en ontwikkelpad te belopen. De overname van Delta Lloyd draagt eveneens sterk bij aan de groei van de merkwaarde van NN. Door de overname heeft NN nieuwe middelen kunnen aanwenden om de sterkte van het merk alsmede de inkomsten verder te vergroten.
Naast de drie grootbanken staan nog drie banken en of verzekeraars in de Top 50 van Brand Finance. Aegon reikt net niet top de eerste tien en eindigt op plaats #12. Daarmee stijgt het echter wel drie plaatsen ten opzichte van vorig jaar. Verzekeraar A.S.R. vindt zich terug op plaats #26, waarmee het netto drie plaatsen stijgt ten opzichte van vorig jaar. Netto, want Delta Lloyd (overname door NN) en KLM (dat kennelijk niet meer als voldoende Nederlands wordt gezien) vallen weg uit de lijst. De Volksbank-onderdeel SNS sluit de burelen voor wat betreft financiële bedrijven, met plaats #35. Daarmee eindigt het wel twee plaatsen hoger dan vorig jaar.