Helaas kan niet iedereen mee in het moordende tempo van de digitalisering. Om ‘achterblijvers’ extra te ondersteunen heeft de Alliantie Digitaal Samenleven zijn DigiHulplijn uitgebreid met financiële kennis. De gratis hulplijn biedt nu ook telefonische ondersteuning aan mensen die moeite hebben met hun digitale financiële zaken.
De medewerkers van DigiHulplijn zijn speciaal opgeleid om te helpen bij allerlei internetgerelateerde vragen. Omdat men steeds vaker vragen over online bankieren en elektronisch betalen voor de kiezen kreeg, is de hulplijn nu dus de samenwerking aangegaan met ING, Rabobank, ABN AMRO, de Volksbank, de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland.
Het is daarbij de bedoeling dat de banken en belangenverenigingen en de DigiHulplijn kennis en ervaring uitwisselen over het ondersteunen van bank- en betaalzaken. Met deze kennis moeten de hulpverleners in staat zijn om digistarters (mensen met weinig tot geen digitale kennis en/of vaardigheden) beter op weg te helpen met hun digitale financiën.
De hulp is zes dagen in de week open en geeft direct antwoord op de meeste vragen. Mocht het nodig zijn, kan de DigiHulplijn direct doorverbinden naar een medewerker van de bank.
Deze verbeterde telefonische dienstverlening voor bankklanten is het volgende resultaat van het programma ‘Toegankelijk Bankieren’. Binnen dit programma werken banken samen met uiteenlopende publieke en maatschappelijke organisaties om digitale bank- en betaaldiensten toegankelijker te maken, juist voor mensen die moeilijk bereikbaar zijn.