ABN AMRO en ASN Bank winnen vakprijs voor marketingcampagne

15 november 2018 Banken.nl 3 min. leestijd

ABN AMRO en ASN Bank hebben een zogeheten Effie gewonnen, een vakprijs voor succesvolle marketingcampagnes. De campagne ‘Spaarverslimmers’ levert ABN AMRO een zilveren Effie op. ASN Bank ontvangt een bronzen Effie voor de campagne ‘Zo maakt geld gelukkig’.

Door de zeer lage rentestanden levert sparen momenteel weinig op. Afgezet tegen de inflatie verdampt het spaargeld zelfs. Toch boekt de grote meerderheid van de Nederlanders nog steeds geld over naar de spaarrekening. Met de campagne ‘Spaarverslimmers’ bood ABN AMRO klanten nieuwe ideeën voor het slimmer inzetten van spaargeld. De campagne had een zeker risico in zich, waardoor voorzichtigheid en slimheid allebei geboden waren.

Als mensen namelijk ergens een hekel aan hebben is het wel iemand die ze vertelt wat ze met hun (spaar)geld moeten doen en dat geldt misschien nog wel extra als een bank dat doet. ABN AMRO heeft de alternatieven voor sparen echter zodanig goed gepresenteerd dat de campagne een succes werd: extra aflossen op de hypotheek, extra pensioen sparen, schenken, beleggen. De bank krijgt dan ook een zilveren Effie toebedeeld.

ABN AMRO en ASN Bank winnen vakprijs voor marketingcampagne

Het oordeel van de jury over de campagne van ABN AMRO: “Communicatie is erin geslaagd om het wantrouwen voor spaaralternatieven te doorbreken en mensen in beweging te krijgen. Dat was tot nu toe geen andere partij in dit segment gelukt.”

ASN Bank

ASN Bank heeft zich met de campagne ‘Zo maakt geld gelukkig’ sterk gericht op het populariseren van duurzaam bankieren. Via artikelen, blogs en video’s heeft de dochteronderneming van de Volksbank een reeks voorbeelden uitgelicht waarin geld of gedrag duurzame ontwikkeling stimuleert. Waar ASN Bank voorheen een nogal activistische manier van communiceren had, heeft de bank met succes duurzaam bankieren aantrekkelijk weten te maken voor een breed publiek. Het heeft de bank veel nieuwe klanten, veel merkbekendheid en veel sympathie opgeleverd. ASN Bank krijgt voor haar inspanningen een bronzen Effie uitgereikt.

ABN AMRO en ASN Bank winnen vakprijs voor marketingcampagne

Het oordeel van de jury over de campagne van ASN Bank: "Een geslaagde merkcase. De resultaten op merkniveau zijn uitstekend, merkoverweging en merkvoorkeur zijn bijna verdubbeld. Dat is echt significant."

Zeeman

In totaal werden er vier zilveren Effies en negen bronzen Effies uitgedeeld. Er werd slechts één gouden Effie uitgedeeld, voor de allerbeste campagne in de ogen van de jury. Die ging naar Zeeman, met de campagne ‘Zo eenvoudig kan het zijn’. Symbool van de campagne was de goedkope trouwjurk (à €29,95), die een storm van ‘free publicity’ genereerde, met onder andere een zoekrecord op Marktplaats (meer dan 55.000 zoekpogingen op één dag). De geschatte mediawaarde van de campagne bedroeg zo’n €2 miljoen.