ABN AMRO meest aantrekkelijke bank voor IT’ers om te werken

31 januari 2019 Banken.nl

ABN AMRO heeft van alle banken het beste werkgeversimago als het gaat om specifiek IT’ers. Dat komt naar voren in het jaarlijkse terugkerende onderzoek Computable 100, van het gelijknamige platform voor IT’ers. De bank eindigt samen met Philips op de tweede plaats in de ranglijst wat betreft niet-IT-bedrijven, op gepaste afstand van webwinkel Bol.com.

Het binnenhalen van IT’ers is topprioriteit voor de banken. Door alle digitale ontwikkelingen van ruwweg de laatste tien jaar lijken banken steeds minder bank te worden en steeds meer IT-bedrijf. Het is beslist niet raar wanneer trendwatchers stellen dat banken over tien jaar niet meer als zodanig bestaan. Om niet achterop te raken bij tech-bedrijven is het van eminent belang dat ze de IT-talenten van nu alvast aan zich weten te binden. Of in elk geval een zodanig imago op te bouwen dat IT’ers ook in de toekomst voor ze willen werken.

Concurreren met tech-bedrijven

Voor financieel of economisch opgeleide mensen is het een logische stap om in de financiële sector te gaan werken. Daar zijn ze immers voor opgeleid. Maar voor IT’ers ligt de wereld daadwerkelijk aan hun voeten. Die kunnen gaan werken in de meest uiteenlopende sectoren, exact waar ze zelf willen. Ze zijn overal nodig. Vanzelfsprekend staan tech-bedrijven vooraan om de grootste talenten in te lijven. Banken moeten concurreren met partijen als Microsoft en Google, die een veel sterker werkgeversimago hebben wat betreft IT’ers. Het risico bestaat dat banken genoegen moeten nemen met ‘the next best thing’, waardoor de technologische kloof stukje bij beetje wijder wordt.

Platform voor IT’ers Computable doet jaarlijks onderzoek naar het imago van bedrijven in Nederland, waaronder ook specifiek het imago als werkgever. Daarbij maakt Computable onderscheid tussen IT-bedrijven en niet-IT-bedrijven.

ABN AMRO meest aantrekkelijke bank voor IT’ers om te werken

Computable hanteert strikt gescheiden lijsten tussen IT en niet-IT. De redactie van Banken.nl heeft deze twee lijsten in elkaar geschoven om in een oogopslag te zien hoe bedrijven uit de twee groepen zich tot elkaar verhouden. ABN AMRO eindigt op een gedeelde zevende plaats in het algemeen. In de opgeschoonde lijst zonder IT-bedrijven eindigt de bank als tweede.

Voor de afdeling Employer Branding van ABN AMRO mag dit als een succes gezien worden. De bank haalde afgelopen het jaar het nieuws met diverse creatieve manieren om IT’ers te bereiken en voor zich te winnen. Zo startte de bank een samenwerking met tech-mediaplatform The Next Web, een omgeving waar zich veel IT’ers bevinden. Die actieve benadering van IT’ers leverde bank zelfs een marketing-vakprijs op. Rond dezelfde tijd startte ABN AMRO met de app ‘The Lockdown’, als het ware een digitale escape room, waar tech-professionals worden uitgedaagd om raadsel en problemen op te lossen. De inspanningen lijken effect te hebben, want ABN AMRO heeft van de banken het beste imago.

ING en Rabobank

Waar bevinden zich dan de andere banken? ING bevindt zich net als ABN AMRO ook terug in de top tien algemeen. In de opgeschoonde lijst vindt de oranje bank zichzelf terug op de vierde plaats, niet ver achter ABN AMRO. Wellicht dat de bouw van de nieuwe campus ervoor zorgt dat ING volgend jaar nog iets hoger eindigt, de tijd zal het leren.

Rabobank daarentegen bevindt zich wat verder op de ranglijst. In de opgeschoonde lijst van niet-IT-bedrijven komt de bank uit op een twaalfde plaats. Worden de IT-bedrijven daar bijgevoegd, dan daalt Rabobank verder naar plaats 21 als het puur gaat om werkgeversimago. Die relatief lage positie is enigszins opmerkelijk want in 2018 was Rabobank nog de populairste werkgever voor hoger opgeleiden. Met het algemene imago zit het dus wel snor, alleen vertaalt dat zich nog niet door naar IT’ers.

De volledige lijst van de Computable 100 voor IT-bedrijven is hier te vinden. De volledige lijst voor niet-IT-bedrijven hier