Tweets over ASN Bank en Knab meest positief

18 mei 2015 Banken.nl 4 min. leestijd

ASN Bank en Knab pakken de leiding in de Social Media Banken Monitor. Naar verhouding is men de afgelopen twee maanden op Twitter positiever over deze banken dan over de andere acht banken in de monitor. Over een periode van zes maanden gezien steekt ASN Bank met kop en schouders boven andere banken uit. Dat blijkt uit de tweemaandelijkse update van de Social Media Banken Monitor. Op 20 maart was een duidelijke piek waar te nemen in het aantal tweets. Toen werd bekend dat ABN AMRO de salarissen van haar topmanagement had verhoogd.

Meest positief over ASN Bank en Knab
In maart en april dit jaar was 51% van de tweets over ASN Bank positief, tegenover 17% negatieve tweets. Knab staat tweede met 27% positieve tweets, gevolgd door Triodos Bank (24%) en Van Lanschot (22%). In de vorige peiling van de Social Media Banken Monitor kwamen ASN Bank en Triodos Bank als beste uit de bus.

Bij ASN Bank gaan veel positieve tweets over hun initiatieven op het gebied van duurzaamheid en het overstappen van een andere bank naar ASN Bank. Knab trok de aandacht met het winnen van de Celent Digital Bank Award 2015 en blijft goed scoren als bank voor zzp’ers. Bij Knab gingen negatieve tweets over de werking van internet bankieren en de mobiel bankieren app.

Tweets over de bankensector
De afgelopen twee maanden was het sentiment op Twitter over de Nederlandse bankensector meer positief dan negatief. Van het totaal aantal tweets op Twitter (192.319) was 18% positief, 70% neutraal en 12% negatief. 

Het nummer 1 onderwerp waarover werd getweet is de salarisverhoging bij ABN AMRO en ING. Ook #ikstapovervanbank en de verlaging van de spaarrentes leverden veel tweets op. Veel positieve tweets gingen over crowdfunding en andere alternatieve financieringsvormen en contactloos betalen.

In maart en april werden gemiddeld 3.150 tweets per dag verstuurd over de bankensector. Dit is duidelijk meer dan de eerste twee maanden van dt jaar. Toen kwam het gemiddeld aantal tweets per dag uit op 1.990. Een duidelijk piek in het aantal tweets was op 20 maart (13.690 tweets). Op deze dag werd bekend dat ABN AMRO de salarissen van haar topmanagement had verhoogt.

Hieronder staat in twee grafieken het aantal tweets weergegeven van en over 10 Nederlandse banken.

 

Facebook
De drie grootbanken waren, gemeten naar het aantal fans, het grootst op Facebook. ING heeft 237.694 fans, 15 minder dan eind februari 2015. Het aantal fans van Rabobank en ABN AMRO daalde naar 190.992 (-2.352) respectievelijk 77.205 fans (-617).

De nummers 4 en 5 op Facebook zijn ASN Bank en Triodos Bank met respectievelijk 37.461 (-274) en 33.014 (+616) fans. Triodos Bank is van de top 5 banken op Facebook de enige met een stijging van het aantal fans.

Ondanks het grote aantal fans scoren de grootbanken op interactie relatief laag. Van Lanschot heeft - net als in de vorige meting - de hoogste IPM score (Interaction per thousand fans), met NIBC, Knab en Triodos Bank op respectievelijk de tweede, derde plek en vierde plek.

Over de afgelopen twee maanden zag de top 10 banken met de hoogste IPM-score er als volgt uit:

Top 5 posts op Facebook – # interacties/ # fans
In onderstaande tabel zijn de posts weergegeven waarop de meeste interactie plaatsvond de afgelopen twee maanden, gemeten naar het aantal fans.

Top 5 posts op Facebook – aantal likes
In onderstaande tabel zijn de posts weergegeven die het meest geliked zijn de afgelopen twee maanden.

 

Social Media Banken Monitor

Met de Social Media Banken Monitor (#SMBM) kunnen consumenten, banken, media en ieder ander realtime inzicht krijgen in het online sentiment per bank en de bankensector als geheel. Naast het sentiment zijn ook het aantal tweets en de belangrijkste Facebook statistieken per bank inzichtelijk gemaakt. De Social Media Banken Monitor werd eind 2014 gelanceerd en is een initiatief van Banken.nl in samenwerking met Tracebuzz.