Topicus en Obvion lanceren interactief portaal hypotheekadviseurs

14 juli 2022 Banken.nl 2 min. leestijd

Obvion hypotheken, IT-specialist Topicus en UX-expert Nerds & Company hebben een cloud-based adviseursportaal gelanceerd. Middels het platform kunnen huizenkopers vrijwel realtime hun leenruimte achterhalen en efficiënt hun financiering regelen.

“Met het nieuwe interactieve portaal hadden we een helder en ambitieus doel”, legt Danny Niels (Digital Consultant van Obvion) uit. “Het nieuwe portaal moest een reuzensprong vooruit maken in de communicatie met de adviseurs voor een optimale customer intimacy. Het moest intuïtief zijn, lean & mean, cloud-based én gekoppeld aan de MijnObvion-omgeving voor onze consumenten.” Door alle databronnen real-time te koppelen, is het volgens Niels mogelijk om adviseurs snel en helder inzicht te geven in de status van hypotheekaanvragen, de eigen portefeuille en de communicatie met de consument.

Een systeem dat “vies veel” datakoppelingen vereist. Niels legt uit dat hij vanwege die complexiteit in 2020 aanklopte bij Topicus. De IT-specialist beheert (en bouwde) ook de MijnObvion-omgeving. “Obvion wilde met een digitaal platform adviseurs ondersteunen om hun rol optimaal in te vullen en zo de consument een optimale journey te geven”, vult Dennis Hollander (Businessline Manager bij Topicus) zijn collega aan. “Precies de uitdaging waar wij van houden en waar we als businesspartner graag over meedenken.”

Topicus en Obvion lanceren interactief portaal hypotheekadviseurs

Na een jaar hard werken mag het eindproduct er volgens de betrokken partijen wezen (UX-expert Nerds & Company sloot zich in een later stadium aan bij het project). De partners leggen uit dat de nieuwe interface voor een betere gebruikerservaring zorgt. “Nooit eerder was het zo overzichtelijk, duidelijk en real-time actueel. Adviseurs hebben hun eigen omgeving inclusief alle klantendossiers en kunnen hun klanten (en collega’s) daardoor altijd actueel informeren.”

Drie keer beter

Het platform is nu een klein half jaar live en tot nu zijn de reactie volgens Niels lovend: gebruikers geven het platform een 8,7, het aantal helpdeskvragen is gedaald, het zoeken in aanvragen is makkelijker en mutaties zijn heel eenvoudig door te voeren. “Voor het nieuwe portaal heb je geen handleiding meer nodig – het werkt volledig intuïtief”, vertelt Niels trots.

Ook Hollander kijkt trots terug op een geslaagde lancering. “Het nieuwe portaal is drie keer beter. Obvion heeft beter contact met zijn klanten, de adviseur kan beter zijn rol pakken en de consument krijgt sneller duidelijkheid. Wat ik er heel mooi aan vind: we hebben echt samengewerkt als partners op businessniveau.”