Nathalie Ham: ‘Brunel is de go-to detacheerder voor gekwalificeerd personeel’

31 mei 2023 Banken.nl 7 min. leestijd

Het zijn al jaren turbulente tijden voor de financiële sector. Van voortrazende digitalisering tot de kredietcrisis, en van de coronacrisis tot de anti-witwasoorlog. Nathalie Ham maakte het allemaal mee. En vanuit detacheerder Brunel zag ze hoe te midden van al deze onrust één constante nog altijd de beste garantie is voor succes: een niet aflatende focus op kwaliteit. We spraken met Nathalie over de vele ontwikkelingen in de markt en hoe Brunel daarop inspeelt.

Het juiste talent zoeken, en het vervolgens de kans geven zichzelf te blijven ontwikkelen zodat het optimaal tot bloei komt. Dat is in een notendop de filosofie van Brunel. Wat dat betreft lijkt Nathalie Ham het perfecte uithangbord voor de detacheerder – al werkt ze anders dan veruit de meeste talenten van Brunel niet voor de opdrachtgever maar intern.

Nathalie startte haar carrière in 2010 bij Brunel en twaalf jaar later is ze er nog altijd. Begonnen als accountmanager maakte ze promotie na promotie, en dat in een zeer turbulente periode voor de financiële sector. Zo kampte de branche nog met de financiële crisis toen Nathalie bij Brunel binnenliep, maakte ze tal van AML- (anti-money-laundering-) schandalen én -schikkingen mee en doorstond ze succesvol de coronacrisis.

Nathalie Ham, Businessline Directeur Finance & Risk, Brunel

Inmiddels is Nathalie als Businessline Directeur verantwoordelijk voor de gehele Finance & Risk-afdeling van de detacheerder. Als haar gevraagd wordt of ze tips heeft voor haar startende collega’s die eenzelfde carrière ambiëren, hoeft ze niet lang na te denken. “Zorg ervoor dat je een uitlaatklep vindt. Sporten, wandelen of welke manier dan ook om jezelf zowel lichamelijk als mentaal te ontladen. Als ik even buiten ben geweest kan ik weer met een frisse focus aan het werk.”

"Ik heb altijd ambitie gehad om de beste te zijn in wat ik doe", vervolgt Nathalie haar uitleg. "Tuurlijk zit niet altijd alles mee, dus doorzettingsvermogen, discipline en geduld zijn belangrijk. Daarbij is hard werken niet erg, als je met de juiste dingen bezig bent en doet wat je leuk vindt."

Een wereld van verschil

Het moge duidelijk zijn dat Nathalie de markt inmiddels wel door en door kent. Een markt die de afgelopen twaalf jaar behoorlijk veranderde. Niet alleen vakinhoudelijk, maar ook in de wisselwerking tussen de opdrachtgevers en de accountmanagers van Brunel.

Toen Nathalie in 2010 net om de hoek kwam kijken, speelde AML nog vrijwel geen rol in de dagelijkse gang van zaken. “De financiële markt was nog altijd herstellende van de kredietcrisis, die veroorzaakt werd omdat banken simpelweg verkeerde risico’s hadden genomen. Het draaide toen dus vooral om risk en finance, compliance kwam er de jaren erna bij.”

Nu vrijwel alle banken in Nederland bezig zijn met grootschalige AML-herstelprojecten (of deze er al op hebben zitten), is compliance niet meer weg te denken uit de sector. En dat is volgens Nathalie niet het enige verschil tussen nu en twaalf jaar geleden. Ook de coronacrisis heeft veel invloed gehad op de huidige werkwijze en hoe de medewerkers van Brunel naar werk kijken.

“Vroeger reden we het hele land door om met lokale managers af te spreken, tegenwoordig hoeven we de deur vaak niet eens meer uit. We merken dat banken tegenwoordig echt met één gecentraliseerd personeelsbestand werken, waarbij het grootste deel van de contacten ook nog eens digitaal afgehandeld wordt. Het contact met de inhurende managers is uiteraard nog steeds cruciaal, want zo slagen wij erin om de juiste match te maken.”

Een derde grote kanteling betreft de arbeidsmarkt. “We zijn al een heel aantal jaar geleden van een opdrachtgeversmarkt naar een kandidatenmarkt bewogen”, legt Nathalie uit. “De markt draait tegenwoordig vooral om de zoektocht naar gekwalificeerd personeel, het ontwikkelen van personeel en het behouden van mensen.”

Geen concessies

En laat dat nou precies zijn waarin Brunel zich gespecialiseerd heeft. Het bedrijf zet een stap extra in zijn zoektocht naar de juiste en ervaren talenten, leidt ze vervolgens (intern) op en stoomt ze klaar voor medior- en seniorposities. “Wij willen de go-to detacheerder zijn voor financiële dienstverleners als ze naar gekwalificeerde specialisten zoeken”, aldus Nathalie.

Daarbij is de detacheerder niet bereid tot concessies. Nathalie legt uit dat de vraag naar AML-personeel explosief toeneemt zodra een bank onder het vergrootglas ligt bij de toezichthouders. Om aan alle vraag te voldoen, zijn veel detacheerders geneigd om minder streng te zijn in hun werving- en selectieproces.

Om niet in die valkuil te stappen is discipline volgens Nathalie essentieel, al zou dat soms wel betekenen dat niet alle posities ingevuld kunnen worden.

Carrièrepartner

Een focus op kwaliteit dus. Dat is sowieso al makkelijker gezegd dan gedaan, en brengt ook nog eens een extra risico met zich mee. Met de huidige tekorten op de arbeidersmarkt, ligt er altijd wel een kaper op de kust om specialisten over te nemen zodra ze wat jaartjes ervaring op zak hebben. “Aan ons dus de taak om niet alleen een goede werkgever, maar ook een carrièrepartner voor hen te zijn.”

Deze rol vult Brunel op twee manieren in. Ten eerste probeert de detacheerder het werk altijd uitdagend te houden. Nathalie legt uit dat de Finance & Risk business line van Brunel over vijf teams beschikt: 1) Personal Finance (onder meer beleggen en hypotheken), 2) Compliance, 3) Corporate Banking en Lending (onder meer zakelijke kredietverlening en bijzonder beheer), 4) Accounting, Reporting en Control en 5) Schade en Pensioenen.

“Wij beslaan de volledige financiële sector. Hierdoor is er altijd wel een interessante nieuwe uitdaging te vinden. Wij vinden het belangrijk om samen met onze werknemers naar de volgende stap in hun carrière te kijken. Waar zitten ze nu en waar willen ze naartoe? Door de specialisten op de juiste plek neer te zetten, beschik je niet alleen over tevreden personeel, maar ook over tevreden opdrachtgevers.”

Daarnaast speelt persoonlijke ontwikkeling in de ogen van Nathalie een minstens even belangrijke rol. Via zijn Academy biedt Brunel tal van trainingen en cursussen aan om zowel de hard- als soft skills van zijn personeel verder te ontwikkelen. “We hebben een combinatie gecreëerd waarmee we niet alleen echte specialisten opleiden, maar ze ook binnenboord weten te houden.”

Klaar voor de toekomst

Al met al is Brunel klaar voor de toekomst, denkt Nathalie. Gek genoeg voor een bedrijf dat medewerkers van vlees en bloed levert, wordt de detacheerder daarbij wellicht een handje geholpen door kunstmatige intelligentie.

Momenteel is er bij opdrachtgevers vooral vraag naar junior AML-personeel. Met de opkomst van artificial intelligence en machine learning kan daar echter verandering in komen. Het idee is dat dergelijke technologieën de low-riskgevallen geautomatiseerd zullen verwerken, en enkel de high-riskgevallen door AML-personeel geanalyseerd zullen worden.

Waar het nog wel even kan duren voordat dergelijke technologieën daadwerkelijk op grote schaal worden ingezet, voorspellen sommige experts op de lange termijn minimaal een halvering van het huidige AML-personeelsbestand.

Nathalie zelf verwacht dat er in de toekomst voornamelijk werk overblijft voor medior en senior analisten, en dat is de reden dat de opkomst van kunstmatige intelligentie weleens in Brunels voordeel zou kunnen uitpakken. “We zijn nou precies gespecialiseerd in ervaren en kwalitatieve analisten. Partijen die deze overgang niet weten te maken, zullen wellicht in de problemen komen. Voor ons is juist zaak om onze voorsprong te behouden, of sterker: verder uit te bouwen.”

Meer AML-gerelateerd nieuws is te vinden op de AML-themapagina van banken.nl.